Aangepast zoeken

donderdag 12 november 2009

Wat is dyslexie?

Psycho-educatie dyslexie
Wie de diagnose krijgt van een stoornis, heeft nood aan uitleg en informatie. Ook bij dyslexie is dit belangrijk. Zo vermijd je verkeerde conclusies zoals 'Ik ben dom' of 'Ik heb niet goed opgelet'. Het helpt de betrokkene om alles in het juiste perspectief te zien. Het motiveert hem voor de behandeling. Het vergemakkelijkt de aanvaarding. Dit proces van uitleg en informatie geven, heet psycho-educatie.


Het is voor veel leerkrachten nog niet zo duidelijk hoe psycho-educatie werkt. Daarom heeft uitgeverij Eduforce een werkboekje op de markt gebracht voor kinderen uit de basisschool. Elke bladzijde ervan gaat over één thema. In de handleiding voor de begeleider (leerkracht, zorgcoördinator, ...) staat per bladzijde van het werkboekje beschreven wat het doel is en hoe de begeleider het thema het beste aanbrengt. Deze thema's zijn:
  • Wat is dyslexie?
  • Hoe leer je lezen als je dyslexie hebt?
  • Hoe herken je dyslexie?
  • Hoe krijg je dyslexie?
  • Hoe werken jouw hersenen als je dyslexie hebt?
  • Ben je een spellende of radende lezer?
  • Welke extra hulp kun je krijgen?
  • Waar moet ik bij het lezen op letten?
  • Wat betekent het voor mij?
  • Wat kan ik goed?

Bij elk thema krijgt het kind eerst een kort woordje uitleg. Daarna maakt het de koppeling naar de eigen situatie.

Aan het einde van dit traject kan de leerling zijn kennis over dyslexie toetsen. Daarvoor bevat de map een korte vragenlijst. Het kan eveneens oplijsten wat de eigen hulppunten zijn. Tot slot moedigt het werkboekje het kind met dyslexie aan om de klasgenootjes mits een spreekbeurt in te lichten. Het geeft daarvoor een lijst met kindvriendelijke websites waar er meer informatie te vinden is.

Deze map is niet bedoeld voor ouders. Het is de bedoeling dat iemand die professioneel werkt met kinderen met dyslexie het werkboekje samen met het kind doorwerkt. Deze professionele begeleider moet wel voldoende kennis bezitten over dyslexie.

Deze map is zeer waardevol. Ze brengt een concrete invulling van het begrip 'psycho-educatie'. Tegelijk kan de opgenomen methodiek model staan voor de al even noodzakelijke psycho-educatie bij kinderen met een andere stoornis. Zeer warm aanbevolen!

Auteur: Sanne Nonhebel & Thea Vogelaar
Titel:
Wat is dyslexie? Psycho-educatie dyslexie
Uitgeverij: Eduforce
Plaats: Drachten
Jaar: 2007
Uitvoering: map, 17 pagina's + werkboekje en kopieerbladen
ISBN-13:
978-90-76838-47-2
Prijs: € 38,50

© Lieven Coppens, http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be/

1 opmerking: