Aangepast zoeken

maandag 14 juni 2010

Eduforce sponsor van Oxfam-Novib Trailwalker

Team 'Hakken in het Zand', het team dat Eduforce sponsorde voor de Oxfam-Novib Trailwalker, is gefinished!

Eduforce feliciteert Team Hakken in het Zand van harte met deze overwinning!

De Trailwalk vond plaats op 5 en 6 juni jongstleden. De teams liepen 100 km in 2 dagen over de Veluwe. Wat een prestatie!

Dankzij alle sponsors is er nu in totaal € 480.867 bijeen gebracht voor onderwijsprojecten, onder meer in Uganda:



Meer informatie over de Oxfam-Novib Trailwalker: klik hier

woensdag 12 mei 2010

Eduforce sponsort Oxfam-Novib Trailwalker

Oxfam Novib Trailwalker vindt op 5 en 6 juni 2010 voor de tweede keer plaats in Nederland. Elk team van vier personen loopt binnen 30 uur 100 kilometer, dwars door de prachtige natuurgebieden van de Veluwe, over onverharde paden, langs zandverstuivingen, bossen en heidevelden. Alles draait om teamwork, want de Trailwalker is een teamprestatie; een loodzware tocht die het team samen volbrengt.

Het sponsorgeld dat de teams bij elkaar brengen wordt gebruikt voor onderwijsprojecten in Uganda, waar naar school gaan nog steeds geen vanzelfsprekendheid is en waar analfabetisme de kansen van de bevolking sterk bedreigt.






Eduforce staat pal achter dit doel en heeft diep respect en bewondering voor de deelnemende teams. Wij dragen daarom graag ons steentje bij en sponsoren met trots team Hakken in het Zand (zie foto hiernaast).

Wilt u ook uw steentje bijdragen?
Steun dan ook een team van de Oxfam-Novib Trailwalker!

dinsdag 16 maart 2010

Pestprotocol

Er zijn heel wat Nederlandstalige boeken op de markt over pesten. In veel van deze boeken benadrukt men het belang van een pestprotocol. Soms geeft men een voorbeeld van een dergelijk protocol, vaak ook niet.


Voor de school die op zoek is naar een uitgewerkt protocol als voorbeeld of basistekst, is deze publicatie van uitgeverij Eduforce een aanrader. Omdat iemand die met beide voeten in de praktijk van het basis-onderwijs staat, ze schreef. Bij de uitwerking van zijn pestprotocol raadpleegde Cees de Groot onder andere het werk van de Vlaamse Gie Deboutte en de Nederlandse Luc Koning.


Het pestprotocol is gebruiksklaar. Je kunt er onmiddellijk mee aan de slag. Het bevat zes belangrijke onderdelen, in het bijzonder:

  • Een uitgeschreven visie en de verantwoording waarom men voor een protocol kiest.
  • Een katern met achtergrondinformatie die het verschil tussen pesten en plagen uitvoerig toelicht, de kenmerken van de pester en de gepeste op een rijtje zet en de leerkrachten attent maakt op de signalen bij de pester en de gepeste.
  • Een katern over de preventie van pesten. Hierin beschrijft de auteur op welke manier de school kan werken aan het voorkomen van pestgedrag.
  • Een katern over het optreden in situaties waarin pestgedrag optreedt. Een stappenplan toont de lezer de weg doorheen een mogelijke procedure.
  • Een overzicht van gedragsregels die in een groep of klas kunnen gehanteerd worden.
  • Een overzicht van maatregelen die de school kan nemen als de (leden van) de groep of klas de gedragsregels niet opvolgen.

In het zevende onderdeel beschrijft de auteur heel summier de veranderingsplannen van zijn eigen school. Het achtste deeltje bevat een overzicht van bronnen en materialen die hij bij dit protocol aanbeveelt.


Auteur: Cees de Groot
Titel: Pestprotocol
Verkrijgbaar bij:
Eduforce
Jaar: 2004
Plaats: Drachten
Uitvoering: map
Prijs: € 23,50

© Lieven Coppens, http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be/

WinSpelling

WinSpelling is een volledig aanpasbaar programma om de leerlingen uit de klas op hun eigen tempo te laten oefenen op spelling. Het draait prima in elke netwerkomgeving. WinSpelling is een open programma dat je naast elke bestaande methode kunt gebruiken: je levert zelf de inhoud aan op maat van jouw school of klas. Die inhoud is niet enkel schriftelijk. Je kunt jouw eigen woordpakketten opnemen en door het programma laten uitspreken. Met de stem van de eigen leerkracht. Dus perfect toepasbaar ook in Vlaan-deren. Het Nederlandse idioom kan geen beletsel zijn. Na het oefenen kan de leerkracht van elke leerling afzonderlijk de resultaten zien. Een snelle maar degelijke foutenanalyse is dus mogelijk. En daarmee hebben we de voornaamste kwaliteiten van het programma opgesomd. Tijd dus om de bespreking iets systematischer aaan te pakken.

Deze bespreking gebeurt het beste aan de hand van de uitgebreide mogelijkheden van het programma. Deze zijn toegankelijk via het hart van WinSpelling, het menu met de instellingen (zie afbeelding hierna).

Zoals je ziet, kun je in dit menu heel wat instellen.
  • Je kunt het [Wachtwoord] dat toegang geeft tot de instellingsmogelijkheden - laten we het voor het gemak de leerkrachtenmodule noemen - veranderen.
  • Je kunt bij [Hoe vaak goed?] aangeven hoe vaak een woordje van een dictee achtereen goed moet geschreven worden (1 tot en met 3 maal).
  • Je kunt via [Herhaling] het programma de fout gemaakte woorden opnieuw laten aanbieden.
  • In de rubriek [Weergave] bepaal je of de woorden los worden gedicteerd of in zinsverband.
  • Bij [Map voor leerlingenlijsten] geef je de plaats op waar het programma de leerlingenlijsten die je daar kunt maken, moet bewaren.
  • Bij [Map voor dictees] geef je de plaats op waar het programma de dictees die je daar kunt maken, moet bewaren. Je kunt er via het aankruisen van [Groepsfilter ingeschakeld] ook aangeven of de leerling enkel de dictees voor zijn leerjaar te zien krijgt of alle dictees.

De leerkrachtoptie bij uitstek is echter de rubriek [Resultaten]. Hier krijgt de leerkracht voor elke leerling afzonderlijke de toegang tot de volgende informatie:


  • Welk dictee de leerling gemaakt heeft.
  • Hoeveel keer achtereen een woord goed moest gemaakt worden.
  • Over hoeveel woorden het ging.
  • Of die woorden in zinsverband werden aangeboden of niet.
  • Hoe lang de leerling over het dictee gedaan heeft.
  • Of de leerling extra hulp heeft gevraagd en hoeveel keer.
  • Of de oefenbeurt onderbroken werd of niet.
  • Welke woorden fout werden geschreven en hoeveel keer. Hierbij toont het programma ook om welke foute schrijfwijze het ging. Hierdoor is de foutenanalyse per leerling mogelijk.
  • De score die de leerling behaalde, uitgedrukt in procenten.

Tijdens het oefenen kan de leerling zichzelf controleren. Door op het groene vinkje naast het invulvak te klikken. Wanneer hij hetzelfde woord tweemaal na elkaar fout schreef, verschijnt de juiste schrijfwijze in een afzonderlijk kadertje. Bij het afsluiten van de oefenbeurt krijgt de leerling feedback over zijn prestaties.

Het programma sluit aan bij de principes van de retentietraining. Lees daarover het meer dan interessante artikel van Anneke Smits dat je via de website van Eduforce kunt binnenhalen.


Niet onbelangrijk om te weten is dat het programma, door zijn open karakter, ook kan gebruikt worden om de spelling van vreemde talen te oefenen. Ik probeerde het zelf uit met Franse woorden en zinnen. Dit lukte zonder problemen. Het programma kan overweg met specifieke karakters zoals é, è, ê en ç.


Een belangrijke tip voor personen die Windows Vista op de computer hebben: voer het programma uit als administrator. Ik heb gemerkt dat je anders geen toegang krijgt tot bepaalde essentiële functies.


Een even belangrijke tip voor de uitgever: waarom op de website bij WinSpelling geen platform maken waarop mensen hun eigen ingetikte woordpakketten en dictees met elkaar kunnen uitwisselen? Het aantal methoden is immers beperkt en het kan enorm tijdsbesparend zijn als niet iedereen op eigen houtje alles moet invoeren.


Een programma dat elke eurocent meer dan waard is!


Ontwikkelaar:
JopSoft
Titel: WinSpelling
Verkrijgbaar bij: Eduforce
Jaar: 2009
Plaats: Drachten
Uitvoering: cd-rom
Prijs: € 49,95


© Lieven Coppens, http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be/

maandag 18 januari 2010

De Spellingchecker

De Spellingchecker van Uitgeverij Eduforce doet meer dan de titel belooft. Het is een geïntegreerde spelling- en schrijfgids. Hij laat de leerlingen toe om zelfstandig correct gespelde en opgebouwde werkstukken af te leveren. Geen spelling om de spelling dus, maar correct spellen met een doel. Geen schrijven-in-het-wilde-weg, maar strategisch schrijven. Voor veel leerlingen maakt dit een wereld van verschil. Minimaal op het vlak van de motivatie. Maximaal op het vlak van het schrijfinzicht.

Het stappenplan gaat uit van vier woordsoorten die gebaseerd zijn op de vier hoofdprincipes waarop de Nederlandse spelling is gebaseerd. Elke woordsoort krijgt een eigen kleur en een pictogram. Het zijn:

  • Het principe van de fonologie of de hoorwoorden (rood).
  • Het principe van de morfologie of de net-als-woorden (geel).
  • Het principe van de regels of de regelwoorden (blauw).
  • Het principe van de etymologie of de weetwoorden (groen).
In de spellingchecker vindt de leerling voor elk van de woordsoorten een aantal bladzijden met de toe te passen strategieën. Deze zijn gemakkelijk te herkennen aan de gekleurde rand. Het eerste blad van elke woordsoort bevat een overzicht van de mogelijke moeilijkheden.

Via de stappen in het schema leren de kinderen om de woorden te analyseren en te groeperen. Ze moeten zich eerst oriënteren op de spellingmoeilijkheid die in het woord zit. Op basis daarvan bepalen ze dan welk strategie ze moeten toepassen om het woord correct te schrijven.


In het kort komt het hier op neer. De leerling spreekt het woord uit en beluistert het. Hij zoekt de moeilijke stukken in het woord op (of zoekt het woord op of vraagt het als hij de moeilijkheid niet weet). Hierna bepaalt hij tot welke woordsoort het hoort. Hij kijkt dan op het eerste blad van elke woordsoort met welk voorbeeldwoord het overeenkomt. Op de aangegeven bladzijde vindt hij dan de juiste schrijfwijze.

Verderop in de spellingchecker vindt de leerling een aantal denkkaarten (met paarse rand). Deze begeleiden hem in het nadenken over specifieke problemen zoals:

  • De open en gesloten lettergreep (gebaseerd op het principe van de klankgroepen).
  • Het schrijven van samenstellingen (tussen -n- of niet).
  • Het schrijven van g of ch.
  • De werkwoordspelling.
  • De codekaart.
    Die codekaart is een zeer handig instrument voor leerkracht en leerling. De leerkracht corrigeert immers niet. Hij geeft enkel aan dat de leerling nog eens moet nadenken over wat hij schreef. Deze codes hebben niet alleen te maken op de spelling, maar ook met andere facetten van het schrijven.
Want daar is het om te doen. De spelling te integreren in het stelonderwijs. In de handleiding voor de leerkracht staan de fases van het schrijfproces beschreven:
  • Plannen.
  • Schrijven.
  • Reviseren.
De handleiding biedt een aantal kopieerbladen voor het strategisch schrijven binnen het stelonderwijs:
  • Een stappenplan voor het schrijven van een tekst.
  • Een ontwerpblad voor het schrijven van een tekst.
  • Een schrijfblad voor een verhaaltekst.
  • Een schrijfblad voor een informatieve tekst.
  • Een schrijfblad voor het definitieve schrijfproduct.
  • Een zesde blad verdient extra aandacht: het blad Tips en Tops. De methodiek gaat er van uit dat de kladversie van een tekst door een medeleerling, het schrijfmaatje, gelezen wordt. Op dit blad geeft hij adviezen (tips) en complimenten (tops). Door deze communicatie over en weer brengen de leerlingen elkaars schrijfproducten op een hoger niveau.
Deze spellingchecker en de daarachter liggende methodiek kun je klassikaal gebruiken voor het spelling- en schrijfonderricht. Hij kan echter ook een krachtig maatje zijn voor leerlingen met ernstige schrijf- en spellingproblemen. Een dergelijke gids stelt het toepassen van dispenserende maatregelen op een verantwoorde manier uit.

Deze spellingchecker kun je naast om het even welk leerplan en methode gebruiken. Dit maakt hem tot een sterk remediëringsmaatje Hij is eveneens een ideale aanvulling op taalmethodes waarbij er te weinig nadruk op het spellingonderwijs ligt. En geloof me, die bestaan!

Zeer warm aanbevolen!

Auteur: Nicole Neels, M SEN
Titel: De Spellingchecker
Verkrijgbaar bij:
Eduforce
Jaar: 2009
Plaats: Drachten
Uitvoering: boekje met spiraalband, 121 pagina's
Prijs: € 24,95 (let op: kwantumkorting bij meerdere exemplaren)

© Lieven Coppens,
http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be/

maandag 4 januari 2010

De kracht in jezelf - nieuwe uitgave


Onderpresteren is een fenomeen dat juist met de huidige interesse voor het thema hoogbegaafdheid op school extra aandacht zou moeten krijgen.

(Hoog)begaafde kinderen krijgen niet altijd het gewenste onderwijsaanbod en de juiste begeleiding, met als gevolg dat zij onvoldoende worden uitgedaagd en blijven hangen in het ‘informele leren’. Als gevolg daarvan ontwikkelen ze onvoldoende vaardigheden in bijvoorbeeld discipline en doorzetten en metacognitieve vaardigheden, zoals plannen en reflecteren. Onvoldoende vaardigheden in het ontwikkelen van leren leren kan leiden tot onderpresteren. Deze kinderen kunnen zich ongelukkig en geïsoleerd voelen of vluchtgedrag vertonen. Veel voorkomende problemen zijn verveling, perfectionisme (inclusief faalangst), onzekerheid en hyperactiviteit.

Onderpresteren is niet iets wat van de ene dag op de andere ontstaat en ook de oplossing is niet zo maar voor handen. De titel van deze map geeft aan dat het ontwikkelen van leren leren en het verhelpen van (risico’s op) onderpresteren vooral ligt in 'de kracht in jezelf.'


Bekijk een deel van 'De kracht in Jezelf'

Meer informatie & bestel 'De kracht in Jezelf'

dinsdag 8 december 2009

Concentreer en Leer

Je hoort het meer en meer. De kinderen van vandaag kunnen zich niet meer concentreren. Is dat zo? Of zijn het gewoon kinderen van een tijd waarin er zoveel op hen afkomt dat ze het steeds moeilijker krijgen om hun aandacht op slechts één ding te richten? Misschien moeten we hen preventief - en misschien ook wel proactief - aanleren om zich te concentreren. Waarom? Omdat kinderen die moeite hebben met zich te concentreren vaker dan andere kinderen leer- en gedragsproblemen ontwikkelen. Trouwens, de cijfers liegen er niet om. Zo zou 50% van de kinderen met een leerstoornis ook aandachtsstoornissen hebben. Lees dit artikel maar eens: AD/HD and Coexisting Disorders. Als we dan weten dat niet elk kind dat zich moeilijk kan concentreren ADHD heeft, dan beseffen we pas hoe groot het risico kan zijn. Kinderen kunnen leren zich beter te concentreren. Het moet dan wel op een aangename, afwisselende en uitdagende manier gebeuren. Is dat niet zo, dan gaan ze zich gauw vervelen. Concentreer en Leer is een leerprogramma dat er op gericht is om kinderen zich te leren concentreren. Het bestaat uit drie delen:
  • Deel 1: voor kinderen van 6 tot 9 jaar
  • Deel 2: voor kinderen van 9 tot 10 jaar
  • Deel 3: voor kinderen van 10 tot 14 jaar
Het is de bedoeling dat kinderen een half jaar lang elke dag 5 tot 10 minuten met het programma oefenen. De opbouw van de delen 1 en 2 is nagenoeg identiek. Beide boeken richten zich naar de leerkracht of volwassen begeleider van deze kinderen. Onder de titel Concentratie en tips geeft de auteur eerst enkele woorden uitleg over wat concentratie eigenlijk is en wat mogelijke oorzaken kunnen zijn van concentratieproblemen. Hij geeft tips voor het gebruik van het oefenprogramma en legt uit hoe dit oefenprogramma in elkaar zit. Onder de titel Concentratieoefeningen geeft hij uitleg bij de oefeningen. Deze zijn zeer gevarieerd. Naast een aantal gemakkelijk in te zetten oefeningen maakt hij verder een onderscheid tussen:
  • een auditief georiënteerde concentratietraining,
  • een visueel georiënteerde concentratietraining,
  • een motorisch georiënteerde concentratietraining,
  • concentratieoefeningen gericht op de schoolvakken.
  • Onder de titel Het overbrengen van geheugentechniek bespreekt de auteur een aan de leeftijd aangepaste geheugentechniek. Tot slot volgt dan de uitleg bij de verschillende kopieerbladen en de kopieerbladen zelf.
In het tweede deel zit er onder de titel Aanwijzingen voor het vergroten van het gevoel van eigenwaarde een extra hoofdstukje met suggesties van oefeningen om de zelfwaardering van de kinderen te verhogen. Het derde deel van deze reeks is helemaal anders van opbouw en richt zich naar het kind zelf. De auteur ziet deze toepassingsmogelijkheden: een werkboek voor een zelfstandige leertraining, een systematisch oefenprogramma dat met alle leerlingen wordt doorgemaakt, een hulpmiddel voor de leerkracht om het gebruik van al beschikbare werkvormen beter te begrijpen en te kunnen inpassen in een leersystematiek. Het leerprogramma wordt hier beschreven als een proces bestaande uit 6 stappen. Elke stap wordt uitvoerig toegelicht en afgesloten met een aantal concentratieoefeningen en concrete leertips.

De stappen zijn:

  • Stap 1: Opletten en kiezen
  • Stap 2: Ordenen en indelen
  • Stap 3: Leerplaatjes maken
  • Stap 4: Verbinden
  • Stap 5: Uitvergroten
  • Stap 6: Toepassen
Voor het doel en de beschrijving van deze stappen verwijs ik naar het werkboek zelf. Dit leerprogramma biedt een gevarieerd aanbod van oefeningen om kinderen van 6 tot en met 14 jaar te begeleiden bij het zich leren concentreren. Het bestaat uit een logische leerlijn die ook beroep doet op andere vaardigheden en competenties van de kinderen. In die zin is het een programma met een groot uitdaginggehalte en een unieke aanpak.
Met dank aan uitgeverij Eduforce voor het ter beschikking stellen van Concentreer en leer.

Auteur: Uta Stücke
Titel: Concentreer en Leer. Beter leren en concentreren voor kinderen van 6 tot 14 jaar.
Verkrijgbaar bij: Eduforce
Plaats: Drachten
Uitvoering: 3 boeken, resp. 120, 122 en 124 pag.
Prijs: per deel € 36,00; complete serie € 99,00


© Lieven Coppens, http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be/